درمان بالقوه ی انواع بیماری ها با مواد ضد التهابی جدید

3مه 2018 - محققان یک خانواده ی جدید از موادی را کشف کرده اند که دارای فعالیت بسیار شدید علیه انتشار سیتوکین های پیش التهابی و سمیت ناشی از گونه های فعال اکسیژن (ROS)  می باشند. این ترکیبات جدید سنتز شده متعلق به یک خانواده از موادی با وزن مولکولی کم به نام Indolines هستند.در آزمایشات اولیه، این ترکیبات در درمان التهاب حاد پانکراس، آسیب شدید ناشی از کبد چرب و دیابت موفق بوده اند.
التهاب و بویژه التهاب مزمن، عامل اصلی بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، التهاب حاد پانکراس، بیماری کبد چرب، دیابت، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون، آرتریت روماتوئید، بیماری مزمن کبدی، آترواسکلروز، مولتیپل اسکلروز، و بسیاری از بیماریهای دیگر است.این شرایط پاتولوژیک با آزاد شدن سیتوکین های پیش التهابی، توسط سیستم ایمنی همراه است.این مواد در خنثی سازی پاتوژن های مهاجم، بازسازی بافت های آسیب دیده و تقویت بهبود زخم شرکت می کنند. با این حال، در هنگام فعال شدن مزمن یا بیش از حد سیستم ایمنی بدن، زمانی که این سیتوکین ها به طرزی غیرقابل کنترل آزاد می گردند، می توانند منجر به التهابی غیر ضروری شوند که اغلب باعث آسیب بافتی می شود.
علاوه بر این، یک خانواده از مواد، به عنوان گونه های فعال اکسیژن (ROS) نیز یکی از مهمترین عوامل در ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن هستند. گونه های فعال اکسیژن در فرایندهای اکسیداسیون نقش دارند.اگر چه واکنش های اکسیداتیو کاتالیز شده توسطROS   در فرایند های متابولیک و حذف مواد سمی از بدن اهمیت زیادی دارند، اما آنها نیز در آسیب جدی به سلول ها و بافت ها نقش داشته و منجر به مرگ سلول ها، جهش های احتمالی  DNAو پیری می شوند.اگرچه وجود اکسیژن برای حفظ زندگی ضروری است، اکسیژن و محصولات مشتق از آن (ROS) در انواع مختلف اثرات سمی دخیل هستند.گفته می شود که "بدون اکسیژن ما میمیریم اما اکسیژن ما را می کشد".
یافته های این تحقیق اخیرا در مجلهMedicinal Chemistry   منتشر شده است.
پروفسور نودلمن، یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: انتظار می رود مطالعات بیشتر بر روی انسان، مزایای بالقوه ی این مواد را در درمان انواع بیماری هایی که التهاب یکی از عوامل مهم آنها می باشد، نشان دهد.مطالعات بیشتر در مورد تاثیر این ترکیبات بر این بیماری ها و سایر شرایط پاتولوژیک در حال انجام است.

منبع و سایت خبر:

Journal of Medicinal Chemistry, 2018; DOI: 10.1021/acs.jmedchem.8b00001

www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180503161959.htm